Allen Heath ZED R-16

Allen Heath ZED R-16
Po ponad 10 latach przerwy firma Allen&Heath wprowadziła na rynek studyjny mikser. ZED-16 stanowi wyjątkowe rozwiązanie wśród budżetowych i projektowych studiów nagraniowych. Posiada wbudowany interfejs FireWire I/O, który pozwala na nagranie do 18 śladów jednocześnie. Dodatkowo wyposażony jest w wysokiej jakości przedwzmacniacze mikrofonowe o imponującym zakresie dynamiki, umożliwiające precyzyjne wysterowanie każdego rodzaju sygnału. Godnym uwagi jest 4-stopniowa korekcja barwy z 2 przestrajalnymi środkowymi częstotliwościami i 2 płynnie przestrajanymi dobrociami Q. Takie rozwiązanie spotykane jest wśród mikserów kilkukrotnie droższych.

Główną zaletą ZED-R16 jest hybrydowa budowa urządzenia. Jest to połączenie klasycznego miksera analogowego, interfejsu FireWire, kontrolerów MIDI oraz szeregu funkcji umożliwiających pracę miksera w studio nagraniowym, nagrywaniu występów na żywo, miksowaniu, remiksach. Całość przeprowadzona jest przez ciepłą analogową domenę, włączenie 4-stopniowym w pełni parametrycznym, brytyjskim korektorem barwy.

ZED-R16 łączy ze sobą innowacyjne rozwiązania z solidną konstrukcją, aby stać się głównym narzędziem pracy każdego studia projektowego lub większych studiów z dedykowanymi pomieszczeniami studyjnymi. Mikser posiada funkcję Control room, alternatywne wyjście na kolejny zestaw monitorów odsłuchowych oraz 2 osobne wyjścia na monitory odsłuchowe dla artystów, a także 2 dodatkowe wyjścia record out. Poza tym ma wbudowany mikrofon pojemnościowy jako talkback. Kolejną zaletą tego miksera są dwufunkcyjne tłumiki kanałów, pełniące standardowe funkcje audio lub jako kontrolery MIDI, oraz przyciski Transport dla pełnej integracji ze środowiskiem komputerowym.

Wewnętrzna karta dźwiękowa posiada 18 wejść i wyjść plus 16 wejść/wyjść w formacie ADAT. Każdy kanał miksera ma swój niezależny kanał karty, dlatego każdy ślad może zostać nagrany osobno w danym sekwencerze (w trybie przed korekcją barwy lub po korekcji). Aby zredukować fluktuacje zegaru synchronizacji czasowej, mikser wyposażony jest w profesjonalny chipset JetPLL™.

Przedwzmacniacz ZED-R16 został specjalnie dobrany do tego modelu. Posiada on ultra liniową konstrukcję. W pierwszym stopniu przedwzmacniacza użyto najlepszych, epitaksjalnych niskoszumowych tranzystorów. Pracują one jako aktywne sprzężenie zwrotne na obu składowych sygnału symetrycznego, jeszcze przed wzmacniaczem różnicowym. Wynikiem tego jest bardzo niski poziom zniekształceń, niski poziom szumów (-128,5dBu EIN), wysokie tłumienie sygnałów współbieżnych oraz piękny, transparentny dźwięk.

2 całkowicie przestrajalne, w pełni parametryczne korektory częstotliwości środkowych oraz półkowe dla częstotliwości niskich i wysokich są wyjątkowymi narzędziami w mikserze ZED-R16, które nie mają swoich odpowiedników w tym segmencie rynku audio.

2 wysyłki przed tłumikiem i 2 po tłumiku mogą zostać wykorzystane jako źródło do wzmacniacza słuchawek, wysyłek do procesorów efektów, lub odsłuchów realizatora czy muzyków. Sygnał z mikrofonu talkback może być wysyłany na wysyłki AUX lub wyjść do studia, w zależności od środowiska pracy miksera.

Oprócz gniazd wejściowych i wyjściowych FireWire ZED-R16 posiada 4 gniazda optyczne 4 ADAT. Umożliwiają one przesył do 26 niezależnych sygnałów wejściowych i wyjściowych.

Sekcja MIDI została zaprojektowana tak, aby sterować sekcją Transport w programie software’owym. Dodatkowe programowalne przyciski mogą być sterowane przez użytkownika w zależności o jego potrzeb. Takie rozwiązanie w pełni intergruje domenę cyfrową-softwear’ową z analogową funkcjonalnością.

Dodatkowo tłumiki kanałów audio mogą stać się kontrolerami MIDI, aby w pełni wykorzystać możliwości miksera.

ZED-R ma 2 ścieżki monitorowania sygnałów: control room w reżyserce oraz dodatkowa para wyjść na drugi zestaw głośnikowy.
W zestawie znajduje się darmowe oprogramowanie software SONAR LE, aby rozpocząć przygodę z realizacją dźwięku.

  • kanały mikrofonowo - liniowe: 16,
  • filtr dolnozaporowy: 100Hz,
  • korekcja barwy: czterostopniowa. 2 przestrajalne częstotliwości od 400 Hz do 18 kHz i od 18 Hz do 1 kHz, płynnie przestrajana dobroć w zakresie od 0.8 do 6. 2 korektory półkowe (częstotliwości 12kHz i 80Hz w zakresie +/-15dB),
  • wysyłki AUX: 4 (2 przed tłumikiem 2 po tłumiku),
  • odsłuch: 2 pary wyjść (STUDIO 1 i 2) z możliwością wyboru sygnału odsłuchiwanego, wyjście Control Room i osobne słuchawkowe z wyborem odsłuchiwanego źródła, wyjścia AUX 1-4,
  • zasilanie Phantom: +48V załączane niezależnie na każdym kanale,
  • gniazda insertowe: na każdym kanale,
  • tłumiki: 60mm z przełącznikami (po EQ, przed Insertem, zamieniające tłumik w kontroler MIDI),
  • wyjścia: suma wyjść LR (XLR), pary wyjść: Studio 1, Studio 2, Control Room, wyjście słuchawkowe, wyjścia AUX,
  • interfejs FireWire: umożliwiający przesył 18 niezależnych sygnałów,
  • ADAT: 16 wejść, 16 wyjść,
  • kontrolery MIDI: 20 suwaków, przyciski Transport Bar, 12 potencjometrów obrotowych oraz 12 przycisków dowolnie programowanych,
  • wskaźniki: podwójny 12-ledowy wskaźnik główny, wskaźniki sygnału i wartości szczytowych na każdym kanale.
  • Brak komentarzy